Handläggare

Just nu söker vi en noggrann och lyhörd handläggare. Som handläggare hjälper du blivande adoptivföräldrar med handläggningen av deras ansökan om att få adoptera ett barn från utlandet. Du har tät kontakt med familjerna inför, under och efter adoptionsprocessen. Du granskar ansökningshandlingar och förbereder blivande adoptivföräldrar inför utlandsvistelsen. I arbetet ingår fakturering och dokumentering av ärenden samt utredning av barn för placering. Arbetet innebär även kontakter med relevanta myndigheter i Sverige och utlandet och med våra samarbetspartners i de länder vi arbetar.  

Tjänsten innebär självständigt arbete och ansvar samtidigt som du har många kontaktytor internt och externt. Det blir en bredd av arbetsuppgifter så den person vi söker behöver vara välorganiserad, strukturerad och noggrann. Du behöver vara bra på att prioritera och organisera. Du har god social kompetens och lätt för att samarbeta med människor. Då många av frågorna är av känslig karaktär är det bra att du har erfarenhet av arbete med människor i olika former av livskriser. Genom arbetet kommer du att möta människor från olika kulturer och samhällsskikt. Det är viktigt att du är lyhörd och kommunikativ och har lätt för skapa förtroende hos de människor du kommer i kontakt med.


Ansvarsområden:

  • Administration kring och handläggning av adoptionsärenden
  • Kontakt med adoptionssökande familjer före, under och efter adoptionen
  • Kontakt med samarbetspartners i utlandet samt myndigheter i Sverige och i utlandet
  • Fakturering av adoptionsärenden
  • Utredning av barn för placering
  • Handläggning av återrapporter till utlandet

Kvalifikationer

  • Socionom eller likvärdig utbildning alt. erfarenhet av likvärdigt arbete
  • God samarbetsförmåga och social kompetens
  • Kunskap om barn och barns utveckling
  • Kunskap om samtalsmetodik och krisreaktion
  • God förmåga att administrera, organisera, dokumentera och prioritera
  • Drivande och förmåga att arbeta självständigt
  • Mycket god kommunikativ förmåga i svenska och engelska i tal och skrift
  • Kunskap i Office-paketet
  • Goda kunskaper i spanska i tal och skrift

Meriterande

  • Medicinsk kunskap
  • Erfarenhet av internationella adoptionsfrågor

Varaktighet

 

Tjänsten är på 75%. Sex månaders provanställning och därefter möjlighet till en tillsvidaretjänst. Tillträde snarast eller enligt överenskommelse. 


Ansökan och information

Vi ser fram emot att få din ansökan med CV och personligt brev och löneanspråk via mailadress platssokande@adoptionscentrum.se Vi rekryterar löpande men vill ha din ansökan senast 2018-04-29. Märk ansökan ”Handläggare”. 

För frågor om tjänsten kontakta handläggare Anneli Bonells Björklund abb@adoptionscentrum.se 

Facklig kontakt: Ulrika Öberg, 08-587 499 46 eller ulrika.oberg@adoptionscentrum.se 

Eva-Maria Rask, 08-587 499 67 eller eva.maria.rask@adoptionscentrum.se 

 

Varmt välkommen med din ansökan!