Handläggare för internationella adoptioner

Adoptionscentrum är en medlemsorganisation för de som vill adoptera, de som har adopterat och de som är adopterade. Adoptionscentrum är en internationell barnrättsorganisation med kontaktytor världen över.

På kansliet i Sundbyberg arbetar 20 personer med internationella adoptioner, biståndsprojekt och föreningsverksamhet. Vi söker nu en handläggare med uppgift att stötta blivande adoptivföräldrar inför deras ansökan om att få adoptera barn från utlandet. De huvudsakliga arbetsuppgifterna är att vägleda föräldrarna vid iordningställandet av ansökningshandlingarna, förbereda de blivande adoptivföräldrarna inför mötet med barnet och informera om vad som väntar under utlandsvistelsen. Andra arbetsuppgifter är att föreslå lämpliga adoptivföräldrar till våra utlandskontakter, hålla kontakt med relevanta myndigheter i Sverige och utlandet samt med våra samarbetspartners utomlands.  

Vi söker dig som är välorganiserad, strukturerad och noggrann. Det är viktigt att du är lyhörd och kommunikativ och har lätt för att skapa förtroende hos de människor du kommer i kontakt med. Andra viktiga egenskaper är god social kompetens, samarbetsförmåga samt att du finner en utmaning i problemlösning. Då många av frågorna vi hanterar är av känslig karaktär är det meriterande om du har erfarenhet av arbete med människor i olika former av kriser. Tjänsten innebär självständigt arbete och ansvar samtidigt som du har många kontaktytor internt och externt.


Ansvarsområden

  • Kontakt med blivande adoptivföräldrar före, under och efter adoptionen
  • Administration kring och handläggning av adoptionsärenden
  • Kontakt med myndigheter i Sverige och utlandet samt med våra samarbetspartners utomlands
  • Dokumentering av ärendets handläggning
  • Handläggning av uppföljningsrapporter till ursprungslandet efter adoptionen
  • Utredning av möjligheten att finna adoptivföräldrar till barn

 

Kvalifikationer

  • Socionom eller likvärdig utbildning
  • God samarbetsförmåga och social kompetens
  • God förmåga att administrera, organisera, dokumentera och prioritera
  • Drivande och förmåga att arbeta självständigt
  • Mycket god kommunikativ förmåga i tal och skift vad gäller svenska och engelska
  • Kunskap i Office-paketet

 

Meriterande

  • Minst fem års erfarenhet av psykosocialt arbete till exempel inom socialtjänsten
  • Erfarenhet av internationella adoptionsfrågor
  • Goda kunskaper i spanska och/eller franska i tal och skrift
  • Erfarenhet av arbete med internationella kontakter
  • Medicinsk kunskap

 

Varaktighet

Tjänsten är på 100 %. Sex månaders provanställning och därefter möjlighet till en tillsvidaretjänst. Tillträde snarast eller enligt överenskommelse.

 

Ansökan och information 

Vi ser fram emot att få din ansökan med CV och personligt brev till mailadress: platssokande@adoptionscentrum.se. Vi vill ha din ansökan senast 2022-01-10. Märk ansökan ”Handläggare”.

För frågor om tjänsten kontakta:

Jelena Jovanovic Hansen, jjh@adoptionscentrum.se, telefon 08 587 499 50 eller

Anna Taxell, anna.taxell@adoptionscentrum.se, telefon 08 587 499 14

Facklig kontakt:

SACO Anna Linnell, anna.linnell@adoptionscentrum.se, telefon 08 587 499 11

Unionen Ulrika Öberg, ulrika.oberg@adoptionscentrum.se, telefon 08 587 499 46

 

Varmt välkommen med din ansökan!